Parent-Child Relationship Quality and Filial Obligation Among American and Korean College Students: The Moderating Role of Children's Gender

College students' perceptions of filial obligation can differ across individual, familial, and cultural contexts. However, comparative and empirical studies on this issue are scarce. To address the gap in literature, we examined how American and Korean cultural contexts differently affect the a...

Ausführliche Beschreibung

Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Journal of Comparative Family Studies. - Department of Sociology, University of Calgary. - 49(2018), 3, Seite 271-294
1. Verfasser: Hwang, Woosang (VerfasserIn)
Weitere Verfasser: Ko, Kwangman, Kim, Injee
Format: Online-Aufsatz
Sprache:English
Veröffentlicht: 2018
Zugriff auf das übergeordnete Werk:Journal of Comparative Family Studies
Schlagworte:Behavioral sciences Education Social sciences
LEADER 01000caa a22002652 4500
001 JST137589204
003 DE-627
005 20240625222308.0
007 cr uuu---uuuuu
008 240110s2018 xx |||||o 00| ||eng c
035 |a (DE-627)JST137589204 
035 |a (JST)44873458 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rakwb 
041 |a eng 
100 1 |a Hwang, Woosang  |e verfasserin  |4 aut 
245 1 0 |a Parent-Child Relationship Quality and Filial Obligation Among American and Korean College Students: The Moderating Role of Children's Gender 
264 1 |c 2018 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a College students' perceptions of filial obligation can differ across individual, familial, and cultural contexts. However, comparative and empirical studies on this issue are scarce. To address the gap in literature, we examined how American and Korean cultural contexts differently affect the association between two types of parent-child relationship quality (mother-child dyad and father-child dyad) and two types of filial obligation (instrumental support and emotional support). In addition, we examined how children's gender moderates the above associations. We collected a sample of 500 college students, ages 18 to 25 years, from private universities in the United States (n = 224) and South Korea (n = 276). Regarding American college students, results showed that motherchild relationship quality was positively associated with emotional support of filial obligation. In terms of Korean college students, however, mother-child relationship quality was positively associated with two types of filial obligation respectively. These results indicate that Korean college students consider both instrumental and emotional support as important values of filial obligation, whereas American college students consider emotional support as the more important value of filial obligation compared to instrumental support. Regarding the moderating effect, we found that children's gender moderated the associations between father-child relationship quality and two types of filial obligation in Korean college students. We suggest that Korean cultural contexts based on the tradition of patriarchy and gender socialization affect the association between father-child relationship quality and filial obligation. La perception de l'obligation filiale par les étudiants peut varier selon les contextes individuels, familiaux et culturels. Mais les études comparatives et empiriques sur cette question restent rares. Pour combler le manque de références scientifiques, nous avons examiné les différentes influences des contextes culturels américain et coréen sur l'association entre deux types de qualité de relation parent-enfant (dyade mère-enfant et dyade père-enfant) et deux types d'obligation filiale (soutien instrumental et soutien émotionnel). En outre, nous avons examiné la manière dont le genre des enfants nuance les associations ci-dessus. Nous avons sélectionné un échantillon de 500 étudiants âgés de 18 à 25 ans, qui fréquentent des universités privées aux États-Unis (n = 224) et en Corée du Sud (n = 276). En ce qui concerne les étudiants américains, les résultats ont montré que la qualité de la relation mère-enfant était associée positivement au soutien émotionnel de l'obligation filiale. En ce qui concerne les étudiants coréen, les résultats ont montré que la qualité de la relation mère-enfant était associée positivement aux deux types d'obligation filiale. Ces résultats indiquent que les étudiants coréens considèrent à la fois le soutien instrumental et le soutien émotionnel comme des valeurs essentielles de l'obligation filiale, alors que les étudiants américains considèrent le soutien émotionnel comme une valeur de l'obligation filiale plus importante que le soutien instrumental. En ce qui concerne l'effet modérateur, nous avons constaté que le genre des enfants modérait les associations entre la qualité de la relation père-enfant et les deux types d'obligations filiales chez les étudiants coréens. Nous suggérons que les contextes culturels coréens basés sur la tradition du patriarcat et la socialisation de genre ont une influence sur l'association entre la qualité de la relation pèreenfant et l'obligation filiale. 
540 |a ©Journal of Comparative Family Studies 
650 4 |a Behavioral sciences  |x Sociology  |x Human societies  |x Social institutions  |x Families  |x Family relations  |x Parent child relations 
650 4 |a Education  |x Academic communities  |x Students  |x College students 
650 4 |a Social sciences  |x Population studies  |x Human populations  |x Persons  |x Children 
650 4 |a Behavioral sciences  |x Psychology  |x Cognitive psychology  |x Emotion  |x Emotional support 
650 4 |a Behavioral sciences  |x Sociology  |x Human societies  |x Social institutions  |x Families  |x Family members  |x Parents 
650 4 |a Social sciences  |x Gender studies  |x Gender identity  |x Gender roles 
650 4 |a Behavioral sciences  |x Sociology  |x Human societies  |x Social institutions  |x Families  |x Family members  |x Adult children 
650 4 |a Behavioral sciences  |x Anthropology  |x Ethnology  |x Ethnography  |x Asian studies  |x East Asian studies  |x Korean studies  |x Korean culture 
650 4 |a Social sciences  |x Population studies  |x Human populations  |x Persons  |x Men  |x Fathers 
650 4 |a Social sciences  |x Population studies  |x Human populations  |x Persons  |x Adults  |x Young adults  |x PARENTING AND SOCIALIZATION 
655 4 |a research-article 
700 1 |a Ko, Kwangman  |e verfasserin  |4 aut 
700 1 |a Kim, Injee  |e verfasserin  |4 aut 
773 0 8 |i Enthalten in  |t Journal of Comparative Family Studies  |d Department of Sociology, University of Calgary  |g 49(2018), 3, Seite 271-294  |w (DE-627)341345148  |w (DE-600)2067226-3  |x 19299850  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:49  |g year:2018  |g number:3  |g pages:271-294 
856 4 0 |u https://www.jstor.org/stable/44873458  |3 Volltext 
912 |a GBV_USEFLAG_A 
912 |a SYSFLAG_A 
912 |a GBV_JST 
912 |a GBV_ILN_11 
912 |a GBV_ILN_20 
912 |a GBV_ILN_22 
912 |a GBV_ILN_24 
912 |a GBV_ILN_31 
912 |a GBV_ILN_39 
912 |a GBV_ILN_40 
912 |a GBV_ILN_60 
912 |a GBV_ILN_62 
912 |a GBV_ILN_63 
912 |a GBV_ILN_65 
912 |a GBV_ILN_70 
912 |a GBV_ILN_100 
912 |a GBV_ILN_101 
912 |a GBV_ILN_110 
912 |a GBV_ILN_206 
912 |a GBV_ILN_285 
912 |a GBV_ILN_374 
912 |a GBV_ILN_702 
912 |a GBV_ILN_2001 
912 |a GBV_ILN_2003 
912 |a GBV_ILN_2005 
912 |a GBV_ILN_2006 
912 |a GBV_ILN_2007 
912 |a GBV_ILN_2008 
912 |a GBV_ILN_2009 
912 |a GBV_ILN_2010 
912 |a GBV_ILN_2011 
912 |a GBV_ILN_2014 
912 |a GBV_ILN_2015 
912 |a GBV_ILN_2018 
912 |a GBV_ILN_2020 
912 |a GBV_ILN_2021 
912 |a GBV_ILN_2025 
912 |a GBV_ILN_2026 
912 |a GBV_ILN_2027 
912 |a GBV_ILN_2031 
912 |a GBV_ILN_2038 
912 |a GBV_ILN_2044 
912 |a GBV_ILN_2048 
912 |a GBV_ILN_2050 
912 |a GBV_ILN_2055 
912 |a GBV_ILN_2056 
912 |a GBV_ILN_2057 
912 |a GBV_ILN_2061 
912 |a GBV_ILN_2106 
912 |a GBV_ILN_2107 
912 |a GBV_ILN_2111 
912 |a GBV_ILN_2113 
912 |a GBV_ILN_2190 
912 |a GBV_ILN_2232 
912 |a GBV_ILN_2875 
912 |a GBV_ILN_2949 
912 |a GBV_ILN_2950 
912 |a GBV_ILN_4012 
912 |a GBV_ILN_4035 
912 |a GBV_ILN_4037 
912 |a GBV_ILN_4046 
912 |a GBV_ILN_4112 
912 |a GBV_ILN_4126 
912 |a GBV_ILN_4242 
912 |a GBV_ILN_4251 
912 |a GBV_ILN_4305 
912 |a GBV_ILN_4306 
912 |a GBV_ILN_4307 
912 |a GBV_ILN_4322 
912 |a GBV_ILN_4323 
912 |a GBV_ILN_4324 
912 |a GBV_ILN_4325 
912 |a GBV_ILN_4335 
912 |a GBV_ILN_4338 
912 |a GBV_ILN_4346 
912 |a GBV_ILN_4393 
912 |a GBV_ILN_4700 
951 |a AR 
952 |d 49  |j 2018  |e 3  |h 271-294