Parent-Child Relationship Quality and Filial Obligation Among American and Korean College Students: The Moderating Role of Children's Gender

College students' perceptions of filial obligation can differ across individual, familial, and cultural contexts. However, comparative and empirical studies on this issue are scarce. To address the gap in literature, we examined how American and Korean cultural contexts differently affect the a...

Ausführliche Beschreibung

Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Journal of Comparative Family Studies. - Department of Sociology, University of Calgary. - 49(2018), 3, Seite 271-294
1. Verfasser: Hwang, Woosang (VerfasserIn)
Weitere Verfasser: Ko, Kwangman, Kim, Injee
Format: Online-Aufsatz
Sprache:English
Veröffentlicht: 2018
Zugriff auf das übergeordnete Werk:Journal of Comparative Family Studies
Schlagworte:Behavioral sciences Education Social sciences
Beschreibung
Zusammenfassung:College students' perceptions of filial obligation can differ across individual, familial, and cultural contexts. However, comparative and empirical studies on this issue are scarce. To address the gap in literature, we examined how American and Korean cultural contexts differently affect the association between two types of parent-child relationship quality (mother-child dyad and father-child dyad) and two types of filial obligation (instrumental support and emotional support). In addition, we examined how children's gender moderates the above associations. We collected a sample of 500 college students, ages 18 to 25 years, from private universities in the United States (n = 224) and South Korea (n = 276). Regarding American college students, results showed that motherchild relationship quality was positively associated with emotional support of filial obligation. In terms of Korean college students, however, mother-child relationship quality was positively associated with two types of filial obligation respectively. These results indicate that Korean college students consider both instrumental and emotional support as important values of filial obligation, whereas American college students consider emotional support as the more important value of filial obligation compared to instrumental support. Regarding the moderating effect, we found that children's gender moderated the associations between father-child relationship quality and two types of filial obligation in Korean college students. We suggest that Korean cultural contexts based on the tradition of patriarchy and gender socialization affect the association between father-child relationship quality and filial obligation. La perception de l'obligation filiale par les étudiants peut varier selon les contextes individuels, familiaux et culturels. Mais les études comparatives et empiriques sur cette question restent rares. Pour combler le manque de références scientifiques, nous avons examiné les différentes influences des contextes culturels américain et coréen sur l'association entre deux types de qualité de relation parent-enfant (dyade mère-enfant et dyade père-enfant) et deux types d'obligation filiale (soutien instrumental et soutien émotionnel). En outre, nous avons examiné la manière dont le genre des enfants nuance les associations ci-dessus. Nous avons sélectionné un échantillon de 500 étudiants âgés de 18 à 25 ans, qui fréquentent des universités privées aux États-Unis (n = 224) et en Corée du Sud (n = 276). En ce qui concerne les étudiants américains, les résultats ont montré que la qualité de la relation mère-enfant était associée positivement au soutien émotionnel de l'obligation filiale. En ce qui concerne les étudiants coréen, les résultats ont montré que la qualité de la relation mère-enfant était associée positivement aux deux types d'obligation filiale. Ces résultats indiquent que les étudiants coréens considèrent à la fois le soutien instrumental et le soutien émotionnel comme des valeurs essentielles de l'obligation filiale, alors que les étudiants américains considèrent le soutien émotionnel comme une valeur de l'obligation filiale plus importante que le soutien instrumental. En ce qui concerne l'effet modérateur, nous avons constaté que le genre des enfants modérait les associations entre la qualité de la relation père-enfant et les deux types d'obligations filiales chez les étudiants coréens. Nous suggérons que les contextes culturels coréens basés sur la tradition du patriarcat et la socialisation de genre ont une influence sur l'association entre la qualité de la relation pèreenfant et l'obligation filiale.
ISSN:19299850