“Entre Deux Transatlantiques”: American Religion and the French Family at the Comédie-Française (1890)

Mormonism, seen in 1865 by French critic Hippolyte Taine as an American religious and social experiment conducted “for our benefit,” appears frequently in French thinking in the second half of the nineteenth century. Whether Taine intended it or not in his use of the word “benefit,” this American re...

Ausführliche Beschreibung

Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Transatlantica. - Marseille : Revues.org, 2001. - (2024)
1. Verfasser: Broderick, LeeAnn (VerfasserIn)
Weitere Verfasser: Charles, Carter, Cropper, Corry
Format: Online-Aufsatz
Sprache:English
Veröffentlicht: 2024
Zugriff auf das übergeordnete Werk:Transatlantica
Beschreibung
Zusammenfassung:Mormonism, seen in 1865 by French critic Hippolyte Taine as an American religious and social experiment conducted “for our benefit,” appears frequently in French thinking in the second half of the nineteenth century. Whether Taine intended it or not in his use of the word “benefit,” this American religion was mobilized in French conversations about pressing sociopolitical issues such as gender identity, marriage, and the social norms surrounding those issues. Relying on a cultural studies approach, we illustrate in this article how French literary critic and playwright Philippe Gille uses Mormonism in Camille, a play in which he explores issues of gender in the context of the état civil during the Third Republic. First performed at the French national theater (Comédie-Française) in 1890, Gille’s play stages the transatlantic encounter of Franco-American cultures and values as a way to displace questions about the capacity of the French state to regulate marriage and family relationships.
Considéré en 1865 comme une expérience religieuse et sociale « américaine » menée « à notre profit », selon Hippolyte Taine, le mormonisme est souvent mentionné en France au cours de la seconde moitié du xixe siècle. Bien qu’il soit difficile de dire si Taine l’envisageait ainsi, cette religion est mise à profit même dans les débats qui traversent la société française sur des questions sociales de premier plan. Prenant appui sur une approche relevant des cultural studies, nous montrons dans cette étude que Philippe Gille, critique littéraire et dramaturge, mobilise le mormonisme dans la pièce Camille pour explorer des questions de genre, d’identité sexuelle et de mariage en lien avec les normes sociales établies par l’état civil sous la Troisième République. Représentée pour la première fois en 1890 à la Comédie-Française, la pièce de Gille met en scène la rencontre transatlantique des valeurs et des cultures franco-américaines pour délocaliser puis interroger la capacité de l’État à réguler le mariage et les relations familiales.
ISSN:1765-2766
DOI:10.4000/11x2d