Multiculturalism by Liberal Law : The Empowerment of Gays and Muslims

There has been much talk about the retreat or even death of multiculturalism. Much of this discussion confounds multiculturalism with explicit policy under that name. I argue in this paper that liberal law itself, in particular majority-constraining constitutional law, requires multiculturalism, und...

Ausführliche Beschreibung

Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:European Journal of Sociology / Archives Européennes de Sociologie / Europäisches Archiv für Soziologie. - Cambridge University Press. - 58(2017), 1, Seite 1-32
1. Verfasser: JOPPKE, CHRISTIAN (VerfasserIn)
Format: Online-Aufsatz
Sprache:English
Veröffentlicht: 2017
Zugriff auf das übergeordnete Werk:European Journal of Sociology / Archives Européennes de Sociologie / Europäisches Archiv für Soziologie
Schlagworte:Multiculturalism Liberalism Constitutionalism Gay rights Religious rights Muslims United States Western Europe Multiculturalisme Libéralisme mehr... Constitutionnalisme Droits des homosexuels Droits religieux Musulmans États-Unis Europe occidentale Multikulturalismus Liberalismus Konstitutionalismus Homosexuelle Rechte Religiöse Rechte Muslime Vereinigte Staaten Westeuropa
LEADER 01000caa a22002652 4500
001 JST133687392
003 DE-627
005 20240625164639.0
007 cr uuu---uuuuu
008 230311s2017 xx |||||o 00| ||eng c
035 |a (DE-627)JST133687392 
035 |a (JST)26573295 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rakwb 
041 |a eng 
100 1 |a JOPPKE, CHRISTIAN  |e verfasserin  |4 aut 
245 1 0 |a Multiculturalism by Liberal Law  |b The Empowerment of Gays and Muslims 
264 1 |c 2017 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a There has been much talk about the retreat or even death of multiculturalism. Much of this discussion confounds multiculturalism with explicit policy under that name. I argue in this paper that liberal law itself, in particular majority-constraining constitutional law, requires multiculturalism, understood as multiple ways of life that cannot and should not be contained by a state that is to be neutral about individuals’ ultimate values and commitments. The workings of legal multiculturalism are demonstrated through a comparison of benchmark jurisprudence on gays in America and Muslims in Europe. An interesting difference is that for Muslims, liberal law has also functioned as constraint, not only as resource, especially in the post-2001 period of heightened integration concerns. On a beaucoup parlé du recul ou même de la mort du multiculturalisme. Une grande partie de cette discussion confond le phénomène du multiculturalisme avec la politique qui porte le même nom. Je soutiens dans cet article que le droit libéral lui-même, en particulier le droit constitutionnel contraignant majoritaire, implique le multiculturalisme, entendu comme une multiplicité de modes de vie qui ne peut et ne doit pas être refréner par un Etat conservant une neutralité vis-à-vis des valeurs et des engagements profonds des individus. Le fonctionnement du multiculturalisme légal est étudié à travers une comparaison de la jurisprudence sur les homosexuels en Amérique et les musulmans en Europe. Une différence intéressante est que, pour les musulmans, le droit libéral a fonctionné tout autant comme une contrainte que comme une ressource, en particulier dans la période post-2001 marquée par des préoccupations croissantes concernant l’intégration. Es wird viel über den Rückzug oder das Ende des Multikulturalismus geredet. Dabei wird Multikulturalismus mit expliziter Politik unter diesem Namen verwechselt. Dieses Papier zeigt, dass bereits das liberale Recht, besonders ein Mehrheitspräferenzen einschränkendes Verfassungsrecht, Multikulturalismus generiert, wenn man diesen versteht als unterschiedliche Lebensweisen, die durch den neutralen Staat zu schützen sind. Der durch liberales Recht bedingte Multikulturalismus wird erläutert an der Legalisierung der Homosexualität in den USA und der Integration des Islam in Europa. Ein interessanter Unterschied ist, dass im Fall der Islam-Integration das liberale Recht auch als Beschränkung, nicht nur als Ressource fungiert. 
540 |a ©European Journal of Sociology 2017 
650 4 |a Multiculturalism 
650 4 |a Liberalism 
650 4 |a Constitutionalism 
650 4 |a Gay rights 
650 4 |a Religious rights 
650 4 |a Muslims 
650 4 |a United States 
650 4 |a Western Europe 
650 4 |a Multiculturalisme 
650 4 |a Libéralisme 
650 4 |a Constitutionnalisme 
650 4 |a Droits des homosexuels 
650 4 |a Droits religieux 
650 4 |a Musulmans 
650 4 |a États-Unis 
650 4 |a Europe occidentale 
650 4 |a Multikulturalismus 
650 4 |a Liberalismus 
650 4 |a Konstitutionalismus 
650 4 |a Homosexuelle Rechte 
650 4 |a Religiöse Rechte 
650 4 |a Muslime 
650 4 |a Vereinigte Staaten 
650 4 |a Westeuropa 
655 4 |a research-article 
773 0 8 |i Enthalten in  |t European Journal of Sociology / Archives Européennes de Sociologie / Europäisches Archiv für Soziologie  |d Cambridge University Press  |g 58(2017), 1, Seite 1-32  |w (DE-627)356385167  |w (DE-600)2092653-4  |x 14740583  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:58  |g year:2017  |g number:1  |g pages:1-32 
856 4 0 |u https://www.jstor.org/stable/26573295  |3 Volltext 
912 |a GBV_USEFLAG_A 
912 |a SYSFLAG_A 
912 |a GBV_JST 
912 |a GBV_ILN_11 
912 |a GBV_ILN_20 
912 |a GBV_ILN_22 
912 |a GBV_ILN_23 
912 |a GBV_ILN_24 
912 |a GBV_ILN_31 
912 |a GBV_ILN_32 
912 |a GBV_ILN_39 
912 |a GBV_ILN_40 
912 |a GBV_ILN_60 
912 |a GBV_ILN_62 
912 |a GBV_ILN_63 
912 |a GBV_ILN_69 
912 |a GBV_ILN_70 
912 |a GBV_ILN_73 
912 |a GBV_ILN_74 
912 |a GBV_ILN_90 
912 |a GBV_ILN_95 
912 |a GBV_ILN_100 
912 |a GBV_ILN_101 
912 |a GBV_ILN_105 
912 |a GBV_ILN_110 
912 |a GBV_ILN_120 
912 |a GBV_ILN_121 
912 |a GBV_ILN_151 
912 |a GBV_ILN_152 
912 |a GBV_ILN_161 
912 |a GBV_ILN_165 
912 |a GBV_ILN_171 
912 |a GBV_ILN_184 
912 |a GBV_ILN_187 
912 |a GBV_ILN_206 
912 |a GBV_ILN_213 
912 |a GBV_ILN_224 
912 |a GBV_ILN_230 
912 |a GBV_ILN_285 
912 |a GBV_ILN_293 
912 |a GBV_ILN_370 
912 |a GBV_ILN_374 
912 |a GBV_ILN_602 
912 |a GBV_ILN_636 
912 |a GBV_ILN_647 
912 |a GBV_ILN_702 
912 |a GBV_ILN_2001 
912 |a GBV_ILN_2003 
912 |a GBV_ILN_2005 
912 |a GBV_ILN_2006 
912 |a GBV_ILN_2007 
912 |a GBV_ILN_2008 
912 |a GBV_ILN_2009 
912 |a GBV_ILN_2010 
912 |a GBV_ILN_2011 
912 |a GBV_ILN_2014 
912 |a GBV_ILN_2015 
912 |a GBV_ILN_2018 
912 |a GBV_ILN_2020 
912 |a GBV_ILN_2021 
912 |a GBV_ILN_2025 
912 |a GBV_ILN_2026 
912 |a GBV_ILN_2027 
912 |a GBV_ILN_2031 
912 |a GBV_ILN_2034 
912 |a GBV_ILN_2036 
912 |a GBV_ILN_2037 
912 |a GBV_ILN_2038 
912 |a GBV_ILN_2039 
912 |a GBV_ILN_2044 
912 |a GBV_ILN_2050 
912 |a GBV_ILN_2055 
912 |a GBV_ILN_2056 
912 |a GBV_ILN_2057 
912 |a GBV_ILN_2059 
912 |a GBV_ILN_2061 
912 |a GBV_ILN_2064 
912 |a GBV_ILN_2068 
912 |a GBV_ILN_2070 
912 |a GBV_ILN_2088 
912 |a GBV_ILN_2089 
912 |a GBV_ILN_2093 
912 |a GBV_ILN_2098 
912 |a GBV_ILN_2107 
912 |a GBV_ILN_2110 
912 |a GBV_ILN_2111 
912 |a GBV_ILN_2112 
912 |a GBV_ILN_2113 
912 |a GBV_ILN_2116 
912 |a GBV_ILN_2118 
912 |a GBV_ILN_2122 
912 |a GBV_ILN_2129 
912 |a GBV_ILN_2143 
912 |a GBV_ILN_2145 
912 |a GBV_ILN_2158 
912 |a GBV_ILN_2190 
912 |a GBV_ILN_2193 
912 |a GBV_ILN_2336 
912 |a GBV_ILN_2446 
912 |a GBV_ILN_2470 
912 |a GBV_ILN_2507 
912 |a GBV_ILN_2522 
912 |a GBV_ILN_2548 
912 |a GBV_ILN_2924 
912 |a GBV_ILN_2949 
912 |a GBV_ILN_2950 
912 |a GBV_ILN_4012 
912 |a GBV_ILN_4035 
912 |a GBV_ILN_4037 
912 |a GBV_ILN_4046 
912 |a GBV_ILN_4112 
912 |a GBV_ILN_4125 
912 |a GBV_ILN_4126 
912 |a GBV_ILN_4242 
912 |a GBV_ILN_4246 
912 |a GBV_ILN_4249 
912 |a GBV_ILN_4251 
912 |a GBV_ILN_4277 
912 |a GBV_ILN_4305 
912 |a GBV_ILN_4306 
912 |a GBV_ILN_4307 
912 |a GBV_ILN_4313 
912 |a GBV_ILN_4322 
912 |a GBV_ILN_4323 
912 |a GBV_ILN_4324 
912 |a GBV_ILN_4325 
912 |a GBV_ILN_4326 
912 |a GBV_ILN_4333 
912 |a GBV_ILN_4335 
912 |a GBV_ILN_4336 
912 |a GBV_ILN_4346 
912 |a GBV_ILN_4367 
912 |a GBV_ILN_4393 
912 |a GBV_ILN_4700 
912 |a GBV_ILN_4753 
951 |a AR 
952 |d 58  |j 2017  |e 1  |h 1-32