Rwanda, Twenty Years On: Assessing the RPF's Legacy through the Views of the Great Lakes Region's New Generation

Twenty years after the RPF came to power in Rwanda, the record of the country's incumbent authorities remains a matter that divides public opinion. The intent of this article is to complement existing assessments by drawing attention to the marginalised views of the young generation of the Afri...

Ausführliche Beschreibung

Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Cahiers d'Études Africaines. - Ecole de Hautes Etudes en Sciences Sociales. - 55(2015), 218, Seite 231-254
1. Verfasser: Bentrovato, Denise (VerfasserIn)
Format: Online-Aufsatz
Sprache:English
Veröffentlicht: 2015
Zugriff auf das übergeordnete Werk:Cahiers d'Études Africaines
Schlagworte:Law Political science Social sciences Behavioral sciences Education History
LEADER 01000caa a22002652 4500
001 JST104067640
003 DE-627
005 20240624131122.0
007 cr uuu---uuuuu
008 180527s2015 xx |||||o 00| ||eng c
035 |a (DE-627)JST104067640 
035 |a (JST)24476705 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rakwb 
041 |a eng 
100 1 |a Bentrovato, Denise  |e verfasserin  |4 aut 
245 1 0 |a Rwanda, Twenty Years On: Assessing the RPF's Legacy through the Views of the Great Lakes Region's New Generation 
264 1 |c 2015 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a Twenty years after the RPF came to power in Rwanda, the record of the country's incumbent authorities remains a matter that divides public opinion. The intent of this article is to complement existing assessments by drawing attention to the marginalised views of the young generation of the African Great Lakes Region. The analysis presented in this article is based on the results of a qualitative survey that was recently conducted among hundreds of secondary school students in the region, seeking to explore how the area's new generation views Rwanda's historical trajectory and the changes the country has experienced since the end of the 1994 genocide. The findings of the analysis demonstrate the success of the Rwandan government in inculcating an official memory and vision of the future in its citizens. Across the border, however, alternative versions of "the truth", including narratives critical of the government, were found to be thriving. In Burundi and the DR Congo, Rwanda under the RPF was often considered both to have failed to resolve its longstanding internal problems and to have exported its troubles abroad, causing suffering to its neighbours. This paper ultimately both gives cause to hopes and raises concerns about the future legacy of the RPF's governance in Rwanda and the wider region. Vingt ans après l'arrivée au pouvoir du FPR au Rwanda, le bilan des autorités en place est un sujet qui divise l'opinion publique. Le but de cet article est de compléter les méthodes d'évaluations existantes en attirant l'attention sur les opinions, marginalisées, des jeunes générations de l'Afrique des Grands Lacs. L'analyse est basée sur les résultats d'une enquête qualitative récemment menée auprès de centaines d'élèves de l'enseignement secondaire dans la région qui vise à explorer la façon dont cette nouvelle génération considère la trajectoire historique du Rwanda et les changements depuis la fin du génocide en 1994. L'analyse démontre le succès du gouvernement rwandais à inculquer une mémoire officielle et une vision de l'avenir auprès des citoyens. En même temps, elle expose la profusion des versions alternatives de « la vérité » au-delà des frontières rwandaises. Exalté dans le pays même pour ses mérites et ses réussites, le Rwanda sous le FPR était fréquemment critiqué au Burundi et en République démocratique du Congo tant pour avoir échoué à résoudre ses problèmes internes que pour avoir exporté ses ennuis à l'étranger, causant de grandes souffrances à ses voisins. Les résultats de la recherche soulèvent finalement des espoirs ainsi que des questions quant à l'héritage de la gouvernance du FPR au Rwanda et dans la région. 
540 |a Copyright 2015 École des hautes études en sciences sociales 
650 4 |a Law  |x Criminal law  |x Criminal offenses  |x Crimes against humanity  |x Genocide 
650 4 |a Political science  |x Military science  |x Armed conflict  |x War 
650 4 |a Social sciences  |x Communications  |x Narratives 
650 4 |a Behavioral sciences  |x Human behavior  |x Violence 
650 4 |a Behavioral sciences  |x Sociology  |x Human societies  |x Social institutions  |x Families  |x Legacies 
650 4 |a Education  |x Formal education  |x Pedagogy  |x Humanities instruction  |x History instruction 
650 4 |a Social sciences  |x Population studies  |x Demography  |x Age groups  |x Social generations 
650 4 |a Political science  |x Politics  |x International politics  |x International relations  |x Peacetime 
650 4 |a History  |x Historical methodology  |x Historiography  |x Narrative history 
650 4 |a Behavioral sciences  |x Psychology  |x Cognitive psychology  |x Memory  |x études et essais 
655 4 |a research-article 
773 0 8 |i Enthalten in  |t Cahiers d'Études Africaines  |d Ecole de Hautes Etudes en Sciences Sociales  |g 55(2015), 218, Seite 231-254  |w (DE-627)480657157  |w (DE-600)2178679-3  |x 00080055  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:55  |g year:2015  |g number:218  |g pages:231-254 
856 4 0 |u https://www.jstor.org/stable/24476705  |3 Volltext 
912 |a GBV_USEFLAG_A 
912 |a SYSFLAG_A 
912 |a GBV_JST 
912 |a GBV_ILN_11 
912 |a GBV_ILN_20 
912 |a GBV_ILN_22 
912 |a GBV_ILN_23 
912 |a GBV_ILN_24 
912 |a GBV_ILN_31 
912 |a GBV_ILN_39 
912 |a GBV_ILN_40 
912 |a GBV_ILN_60 
912 |a GBV_ILN_62 
912 |a GBV_ILN_63 
912 |a GBV_ILN_65 
912 |a GBV_ILN_69 
912 |a GBV_ILN_70 
912 |a GBV_ILN_73 
912 |a GBV_ILN_90 
912 |a GBV_ILN_95 
912 |a GBV_ILN_100 
912 |a GBV_ILN_105 
912 |a GBV_ILN_110 
912 |a GBV_ILN_151 
912 |a GBV_ILN_161 
912 |a GBV_ILN_206 
912 |a GBV_ILN_213 
912 |a GBV_ILN_230 
912 |a GBV_ILN_285 
912 |a GBV_ILN_293 
912 |a GBV_ILN_370 
912 |a GBV_ILN_374 
912 |a GBV_ILN_602 
912 |a GBV_ILN_702 
912 |a GBV_ILN_1200 
912 |a GBV_ILN_2001 
912 |a GBV_ILN_2003 
912 |a GBV_ILN_2005 
912 |a GBV_ILN_2006 
912 |a GBV_ILN_2007 
912 |a GBV_ILN_2008 
912 |a GBV_ILN_2009 
912 |a GBV_ILN_2010 
912 |a GBV_ILN_2011 
912 |a GBV_ILN_2014 
912 |a GBV_ILN_2015 
912 |a GBV_ILN_2018 
912 |a GBV_ILN_2020 
912 |a GBV_ILN_2021 
912 |a GBV_ILN_2026 
912 |a GBV_ILN_2027 
912 |a GBV_ILN_2044 
912 |a GBV_ILN_2050 
912 |a GBV_ILN_2056 
912 |a GBV_ILN_2057 
912 |a GBV_ILN_2061 
912 |a GBV_ILN_2086 
912 |a GBV_ILN_2107 
912 |a GBV_ILN_2190 
912 |a GBV_ILN_2938 
912 |a GBV_ILN_2949 
912 |a GBV_ILN_2950 
912 |a GBV_ILN_4012 
912 |a GBV_ILN_4035 
912 |a GBV_ILN_4037 
912 |a GBV_ILN_4046 
912 |a GBV_ILN_4112 
912 |a GBV_ILN_4125 
912 |a GBV_ILN_4126 
912 |a GBV_ILN_4242 
912 |a GBV_ILN_4249 
912 |a GBV_ILN_4251 
912 |a GBV_ILN_4305 
912 |a GBV_ILN_4306 
912 |a GBV_ILN_4307 
912 |a GBV_ILN_4313 
912 |a GBV_ILN_4322 
912 |a GBV_ILN_4323 
912 |a GBV_ILN_4324 
912 |a GBV_ILN_4325 
912 |a GBV_ILN_4326 
912 |a GBV_ILN_4335 
912 |a GBV_ILN_4338 
912 |a GBV_ILN_4346 
912 |a GBV_ILN_4367 
912 |a GBV_ILN_4392 
912 |a GBV_ILN_4393 
912 |a GBV_ILN_4700 
951 |a AR 
952 |d 55  |j 2015  |e 218  |h 231-254