Analytical Imaging Studies of Cross-Sections of Paintings Affected by Lead Soap Aggregate Formation

Lead soap aggregates have been found in lead-containing oil paint layers in paintings from the thirteenth to the twentieth century. They severely affect the stability of the paint layers and disturb the surface of the paintings. Paint cross-sections from five paintings affected by lead soaps were se...

Ausführliche Beschreibung

Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Studies in Conservation. - Taylor & Francis, Ltd.. - 52(2007), 3, Seite 161-176
1. Verfasser: Keune, Katrien (VerfasserIn)
Weitere Verfasser: Boon, Jaap J.
Format: Online-Aufsatz
Sprache:English
Veröffentlicht: 2007
Zugriff auf das übergeordnete Werk:Studies in Conservation
Schlagworte:Applied sciences Business Physical sciences Arts
LEADER 01000caa a22002652 4500
001 JST084323450
003 DE-627
005 20240623171022.0
007 cr uuu---uuuuu
008 150325s2007 xx |||||o 00| ||eng c
035 |a (DE-627)JST084323450 
035 |a (JST)20619499 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rakwb 
041 |a eng 
100 1 |a Keune, Katrien  |e verfasserin  |4 aut 
245 1 0 |a Analytical Imaging Studies of Cross-Sections of Paintings Affected by Lead Soap Aggregate Formation 
264 1 |c 2007 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a Lead soap aggregates have been found in lead-containing oil paint layers in paintings from the thirteenth to the twentieth century. They severely affect the stability of the paint layers and disturb the surface of the paintings. Paint cross-sections from five paintings affected by lead soaps were selected to illustrate and investigate this degradation phenomenon with the analytical imaging techniques of Fourier transform infrared spectroscopy, secondary ion mass spectrometry and scanning electron microscopy combined with X-ray analysis. Examples are given of lead soaps forming in a mature paint system or, alternatively, in the early drying stage of the oil; lead soaps forming from various types of lead-containing pigments or driers; lead soaps forming in multiple paint layers; and lead-containing crystallization products inside aggregates. The phenomenon of lead soap aggregates is multifaceted, and one general scenario describing the formation of lead soap aggregates cannot explain all aspects. However, the integration of the chemical information and its distribution among the paint layers leads to the proposal that reactive free monocarboxylic fatty acids play a key role in lead soap aggregate formation. The availability and release of these fatty acids depends on the original paint composition, the build-up of the layers, and the conservation / environmental exposure history of the painting. /// Des agrégats de savon de plomb ont été trouvés dans des couches de peinture à l'huile contenant du plomb de tableaux datant du XIIIe au XXe siècle. Ils affectent sérieusement la stabilité des couches picturales et perturbent la surface des peintures. Des coupes stratigraphiques provenant de cinq peintures affectées par les savons de plomb ont été sélectionnées pour illustrer et étudier ce phénomène de dégradation au moyen de la spectroscopie infrarouge à transformée de Fourier, la spectrométrie de masse des ions secondaires et la microscopie électronique à balayage couplée à la spectrométrie des rayons X. On donne des exemples de savons de plomb se formant: au sein d'un système de peinture mature ou, au contraire, lors des premières phases de séchage de l'huile; à partir de différents pigments ou siccatifs à base de plomb; et dans des couches multiples. On traite aussi de la cristallisation de produits contenant du plomb à l'intérieur des agrégats. Le phénomène de la formation d'agrégats de savons de plomb a plusieurs facettes et un seul scénario décrivant la formation de ces agrégats ne peut en expliquer tous les aspects. Cependant, la détermination des composés chimiques et leur distribution parmi les couches picturales conduit à proposer un schéma de réaction dans lequel les acides gras monocarboxyliques libres jouent un rôle clé. La disponibilité et la libération de ces acides gras dépend de la composition de la peinture originale, de la superposition des couches et des conditions environnementales auxquelles les peintures ont été exposées au cours des ans. /// Aggregate von Bleiseifen wurden in bleihaltigen Malschichten in Gemälden des 13. bis 20. Jahrhunderts gefunden. Diese beeinflussen die Stabilität und die Oberflächenerscheinung der Malschichten gravierend. Malschichtquerschliffe von fünf von der Bildung von Bleiseifen betroffenen Gemälden wurden zur Illustration und zur Analyse dieses Phänomens ausgewählt und mit Hilfe von Fouriertransforminfrarotspektroskopie, Sekundärionenmassenspektrometrie und mit Röntgenmikroanalyse kombinierter Rasterelektronenmikroskopie untersucht. Es werden Beispiele genannt, bei denen sich die Metallseife entweder in gealtertem Malschichten gebildet hat oder in einem frühen Stadium des Trocknungsprozesses des Öls. Die Bleiseifen bilden sich aus verschiedenen Typen bleihaltiger Pigmente und Trocknungsbeschleuniger. Bleiseifen bilden sich in vielschichtigen Malschichten. Im Inneren der Aggregate befinden sich Kristallisationskeime. Das Phänomen ist vielschichtig und ein einheitliches Szenario der Bildung der Bleiseifen kann nicht alle Aspekte beschrieben. Indessen kann man aus der Einbindung aller chemischer Informationen und der Verteilung in den Malschichten annehmen, daß freie Monocarboxylfettsäuren eine bedeutende Rolle bei der Bildung der Seifenaggregate spielen. Die Verfügbarkeit und die Freisetzung dieser Fettsäuren hängen von der Zusammensetzung der originalen Malschicht, der Architektur der Schichten und der Konservierung / Geschichte der Umgebungsbedingungen ab. /// Agregados de plomo saponificado han sido identificados en capas pictóricas al óleo que contienen pigmentos de plomo desde el siglo XIII al XX. Estos afectan severamente a la estabilidad de las capas de pintura y estropean las superficies de los cuadros. Estratigrafías tomadas de cinco obras afectadas por jabones de plomo se seleccionaron para ilustrar e investigar este fenómeno de degradación con las siguientes técnicas analíticas: infrarroja por transformada de Fourier, espectrometría iónica de masas secundaria y microscopía electrónica de barrido combinada a análisis por rayos X. Se aportan ejemplos de jabones de plomo formados en sistemas ya curados de pintura o, alternativamente, en fases iniciales de secado del aceite; en jabones de plomo formados a partir de diversos tipos de pigmentos de plomo o secativos; en jabones formados en capas múltiples de pintura; y en productos de cristalización de contenido en plomo en el interior de los agregados. El fenómeno de los agregados de plomo saponificado tiene múltiples facetas y un escenario que describa estos agregados ciertamente no puede explicar todos los aspectos. Sin embargo, la integración de la información química y su distribución entre las capas pictóricas lleva a proponer que los ácidos grasos monocarboxílicos reactivos juegan un papel clave en la formación de agregados de plomo saponificado. La disponibilidad y neutralización de estos ácidos grasos depende de la composición de la pintura original, de la estructuración de las capas y de la exposición ambiental/conservación de la pintura en el pasado. 
540 |a Copyright 2007 The International Institute for Conservation of Historic and Artistic Works 
650 4 |a Applied sciences  |x Materials science  |x Materials  |x Hazardous substances  |x Lead 
650 4 |a Business  |x Industry  |x Industrial sectors  |x Manufacturing industries  |x Chemicals industries  |x Chemical products  |x Cleaning compounds  |x Surfactants  |x Soaps 
650 4 |a Business  |x Industry  |x Industrial sectors  |x Manufacturing industries  |x Chemicals industries  |x Chemical products  |x Paints 
650 4 |a Physical sciences  |x Chemistry  |x Chemical compounds  |x Chemicals  |x Acids  |x Carboxylic acids  |x Fatty acids 
650 4 |a Physical sciences  |x Earth sciences  |x Geography  |x Geomorphology  |x Rocks  |x Metal aggregates 
650 4 |a Arts  |x Visual arts  |x Painting 
650 4 |a Business  |x Industry  |x Industrial sectors  |x Extractive industries  |x Mining industries  |x Mining  |x Metals mining  |x Lead mining 
650 4 |a Applied sciences  |x Materials science  |x Materials  |x Pigments 
650 4 |a Arts  |x Art history  |x Art conservation 
650 4 |a Business  |x Industry  |x Industrial sectors  |x Manufacturing industries  |x Chemicals industries  |x Chemical products  |x Paints  |x Oil paint 
655 4 |a research-article 
700 1 |a Boon, Jaap J.  |e verfasserin  |4 aut 
773 0 8 |i Enthalten in  |t Studies in Conservation  |d Taylor & Francis, Ltd.  |g 52(2007), 3, Seite 161-176  |w (DE-627)499675215  |w (DE-600)2203409-2  |x 20470584  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:52  |g year:2007  |g number:3  |g pages:161-176 
856 4 0 |u https://www.jstor.org/stable/20619499  |3 Volltext 
912 |a GBV_USEFLAG_A 
912 |a SYSFLAG_A 
912 |a GBV_JST 
912 |a GBV_ILN_11 
912 |a GBV_ILN_20 
912 |a GBV_ILN_22 
912 |a GBV_ILN_24 
912 |a GBV_ILN_31 
912 |a GBV_ILN_39 
912 |a GBV_ILN_40 
912 |a GBV_ILN_60 
912 |a GBV_ILN_62 
912 |a GBV_ILN_63 
912 |a GBV_ILN_65 
912 |a GBV_ILN_69 
912 |a GBV_ILN_70 
912 |a GBV_ILN_90 
912 |a GBV_ILN_100 
912 |a GBV_ILN_110 
912 |a GBV_ILN_120 
912 |a GBV_ILN_151 
912 |a GBV_ILN_165 
912 |a GBV_ILN_187 
912 |a GBV_ILN_224 
912 |a GBV_ILN_285 
912 |a GBV_ILN_370 
912 |a GBV_ILN_374 
912 |a GBV_ILN_647 
912 |a GBV_ILN_702 
912 |a GBV_ILN_2001 
912 |a GBV_ILN_2003 
912 |a GBV_ILN_2005 
912 |a GBV_ILN_2006 
912 |a GBV_ILN_2007 
912 |a GBV_ILN_2008 
912 |a GBV_ILN_2009 
912 |a GBV_ILN_2010 
912 |a GBV_ILN_2011 
912 |a GBV_ILN_2014 
912 |a GBV_ILN_2015 
912 |a GBV_ILN_2018 
912 |a GBV_ILN_2020 
912 |a GBV_ILN_2021 
912 |a GBV_ILN_2025 
912 |a GBV_ILN_2026 
912 |a GBV_ILN_2027 
912 |a GBV_ILN_2034 
912 |a GBV_ILN_2044 
912 |a GBV_ILN_2046 
912 |a GBV_ILN_2050 
912 |a GBV_ILN_2055 
912 |a GBV_ILN_2056 
912 |a GBV_ILN_2057 
912 |a GBV_ILN_2061 
912 |a GBV_ILN_2088 
912 |a GBV_ILN_2089 
912 |a GBV_ILN_2093 
912 |a GBV_ILN_2107 
912 |a GBV_ILN_2111 
912 |a GBV_ILN_2147 
912 |a GBV_ILN_2148 
912 |a GBV_ILN_2190 
912 |a GBV_ILN_2193 
912 |a GBV_ILN_2336 
912 |a GBV_ILN_2470 
912 |a GBV_ILN_2507 
912 |a GBV_ILN_2548 
912 |a GBV_ILN_2934 
912 |a GBV_ILN_2949 
912 |a GBV_ILN_2950 
912 |a GBV_ILN_4012 
912 |a GBV_ILN_4035 
912 |a GBV_ILN_4037 
912 |a GBV_ILN_4046 
912 |a GBV_ILN_4112 
912 |a GBV_ILN_4126 
912 |a GBV_ILN_4242 
912 |a GBV_ILN_4246 
912 |a GBV_ILN_4249 
912 |a GBV_ILN_4251 
912 |a GBV_ILN_4305 
912 |a GBV_ILN_4306 
912 |a GBV_ILN_4307 
912 |a GBV_ILN_4313 
912 |a GBV_ILN_4322 
912 |a GBV_ILN_4323 
912 |a GBV_ILN_4324 
912 |a GBV_ILN_4325 
912 |a GBV_ILN_4334 
912 |a GBV_ILN_4335 
912 |a GBV_ILN_4346 
912 |a GBV_ILN_4392 
912 |a GBV_ILN_4393 
912 |a GBV_ILN_4700 
951 |a AR 
952 |d 52  |j 2007  |e 3  |h 161-176