The taste of freedom: commensality, liminality, and return amongst Afghan transnational migrants in the UK and Pakistan

This study follows UK Afghan migrants on a return visit to Northwest Pakistan. Combining theorizations of mobility, liminality, and commensality, it takes the picnic trip (chakar) as a little-explored cultural lens through which to analyse symbolic formations of freedom, the shaping of Pakhtun trans...

Ausführliche Beschreibung

Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:The Journal of the Royal Anthropological Institute. - Blackwell Publishers, 1995. - 20(2014), 3, Seite 466-485
1. Verfasser: Khan, Nichola (VerfasserIn)
Format: Online-Aufsatz
Sprache:English
Veröffentlicht: 2014
Zugriff auf das übergeordnete Werk:The Journal of the Royal Anthropological Institute
Schlagworte:Behavioral sciences Social sciences
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520 |a This study follows UK Afghan migrants on a return visit to Northwest Pakistan. Combining theorizations of mobility, liminality, and commensality, it takes the picnic trip (chakar) as a little-explored cultural lens through which to analyse symbolic formations of freedom, the shaping of Pakhtun transnational labour, and social hierarchies constituted through migration and return. As potent imaginary sites of remembering and forgetting, chakar map destinations left and not-yet arrived at, routes of flight and return, and the burden of multi-levelled constellations of political and economic insecurity on refugees living between the UK and Pakistan. The article argues that chakar are at once therapeutic and reproductive of ways in which personal and systemic realities combine features of hierarchy, exploitation, and patriarchy. They sustain participants in a tension between desires to preserve the hierarchies they conceal, and desires for more freedom. These contradictory experiences are usefully analysed through the emblematic arc of the 'round trip'. La présente étude suit des Afghans émigrés au Royaume-Uni lors d'une visite dans leur pays d'origine, dans le nord-ouest du Pakistan. En combinant les théorisations de la mobilité, de la liminalité et de la commensalité, l'auteure utilise une sortie en pique-nique (chakar) comme cadre d'étude, rarement exploré, dans lequel elle analyse les formations symboliques de la liberté, la mise en forme d'une main-d'œuvre pachtoune transnationale et les hiérarchies sociales créées par l'émigration et le retour. Puissants sites imaginaires de mémoire et d'oubli, les chakar dressent la carte de destinations quittées et d'autres où l'on n'est pas arrivé, de routes de fuite et de retour, et retracent le fardeau des strates accumulées d'insécurité politique et économique qui pèse sur les réfugiés vivant entre l'Angleterre et le Pakistan. L'auteure avance que les chakar sont thérapeutiques tout en reproduisant les voies par lesquelles les réalités personnelles et systémiques associent des traits de hiérarchie, d'exploitation et de patriarcat. Ils maintiennent leurs participants dans un état de tension entre désir de préserver les hiérarchies qu'ils dissimulent et aspiration à davantage de liberté. Il est intéressant d'analyser ces expériences contradictoires par le biais de l'arc emblématique du « voyage aller-retour ». 
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