Fragile Democracy and Schizophrenic Liberalism: Exit, Voice, and Loyalty in the Andes

In the 1980s, the Andean region appeared to be implementing the recipe for success: market reforms plus democratic opening. However, the dream unraveled. This article describes the malaise regarding democracy that has enveloped the region and connects it with neoliberal adjustments. On the one hand,...

Ausführliche Beschreibung

Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:International Political Science Review / Revue internationale de science politique. - Sage Publications. - 26(2005), 1, Seite 125-139
1. Verfasser: Sanín, Francisco Gutiérrez (VerfasserIn)
Format: Online-Aufsatz
Sprache:English
Veröffentlicht: 2005
Zugriff auf das übergeordnete Werk:International Political Science Review / Revue internationale de science politique
Schlagworte:Democracy Exit Neoliberalism Voice Political science Economics Behavioral sciences
LEADER 01000caa a22002652 4500
001 JST041336364
003 DE-627
005 20240621071404.0
007 cr uuu---uuuuu
008 150324s2005 xx |||||o 00| ||eng c
035 |a (DE-627)JST041336364 
035 |a (JST)1601654 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rakwb 
041 |a eng 
100 1 |a Sanín, Francisco Gutiérrez  |e verfasserin  |4 aut 
245 1 0 |a Fragile Democracy and Schizophrenic Liberalism: Exit, Voice, and Loyalty in the Andes 
264 1 |c 2005 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a In the 1980s, the Andean region appeared to be implementing the recipe for success: market reforms plus democratic opening. However, the dream unraveled. This article describes the malaise regarding democracy that has enveloped the region and connects it with neoliberal adjustments. On the one hand, it claims that the expectation that economic and political liberalism buttress each other naturally is wrong. On the other, it shows that there is no direct relation between democratic vulnerability and neoliberalism. Instead, the global forces behind neoliberal programs simultaneously block exit from democracy and the possibility of articulating voice within it - which explains the proliferation of "semi-democratic" forces and forms of governance. /// La région andéenne, pendant les années 1980, semblait s'approprier la recette du succès: la réforme du marché et l'ouverture à la démocratie. Malheureusement, le rève a sombré. Cet article examine le malaise qui dans toute la région s'est attaché à la démocratie, et fait le lien avec les accordements au néolibéralisme. D'une part, il remet en question la présomption d'un support mutuel entre libéralisme économique et libéralisme politique. D'autre part, il démontre qu'il n'existe pas de relation directe entre la vulnerabilité de la démocratie et le neolibéralisme. Il maintient au contraire l'existence de forces globales au dos des programmes néolibéraux, forces qui bloquent du même coup la sortie de la démocratie et la possibilité d'y entamer un discours - ce qui explique la prolifération de la 'semi-démocratie' dans les groupements politiques et les gouvernements. 
540 |a Copyright 2005 International Political Science Association 
650 4 |a Democracy 
650 4 |a Exit 
650 4 |a Neoliberalism 
650 4 |a Voice 
650 4 |a Political science  |x Government  |x Political systems  |x Political regimes  |x Democracy 
650 4 |a Economics  |x Economic theory  |x Economic liberalism 
650 4 |a Political science  |x Political philosophy  |x Political ideologies  |x Liberalism 
650 4 |a Political science  |x Political organizations  |x Political parties 
650 4 |a Political science  |x Government  |x Political systems 
650 4 |a Political science  |x Political philosophy  |x Political ideologies  |x Authoritarianism  |x Dictatorship 
650 4 |a Political science  |x Political philosophy  |x Political ideologies  |x Authoritarianism 
650 4 |a Behavioral sciences  |x Psychology  |x Clinical psychology  |x Mental illness  |x Schizophrenia 
650 4 |a Political science  |x Politics  |x Political processes  |x Political elections 
650 4 |a Political science  |x Government  |x Governance 
655 4 |a research-article 
773 0 8 |i Enthalten in  |t International Political Science Review / Revue internationale de science politique  |d Sage Publications  |g 26(2005), 1, Seite 125-139  |w (DE-627)324486863  |w (DE-600)2027393-9  |x 01925121  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:26  |g year:2005  |g number:1  |g pages:125-139 
856 4 0 |u https://www.jstor.org/stable/1601654  |3 Volltext 
912 |a GBV_USEFLAG_A 
912 |a SYSFLAG_A 
912 |a GBV_JST 
912 |a GBV_ILN_11 
912 |a GBV_ILN_20 
912 |a GBV_ILN_22 
912 |a GBV_ILN_23 
912 |a GBV_ILN_24 
912 |a GBV_ILN_31 
912 |a GBV_ILN_32 
912 |a GBV_ILN_39 
912 |a GBV_ILN_40 
912 |a GBV_ILN_60 
912 |a GBV_ILN_62 
912 |a GBV_ILN_63 
912 |a GBV_ILN_69 
912 |a GBV_ILN_70 
912 |a GBV_ILN_73 
912 |a GBV_ILN_74 
912 |a GBV_ILN_90 
912 |a GBV_ILN_95 
912 |a GBV_ILN_100 
912 |a GBV_ILN_105 
912 |a GBV_ILN_110 
912 |a GBV_ILN_120 
912 |a GBV_ILN_121 
912 |a GBV_ILN_138 
912 |a GBV_ILN_150 
912 |a GBV_ILN_151 
912 |a GBV_ILN_152 
912 |a GBV_ILN_161 
912 |a GBV_ILN_165 
912 |a GBV_ILN_171 
912 |a GBV_ILN_187 
912 |a GBV_ILN_206 
912 |a GBV_ILN_213 
912 |a GBV_ILN_224 
912 |a GBV_ILN_230 
912 |a GBV_ILN_250 
912 |a GBV_ILN_281 
912 |a GBV_ILN_285 
912 |a GBV_ILN_293 
912 |a GBV_ILN_339 
912 |a GBV_ILN_370 
912 |a GBV_ILN_374 
912 |a GBV_ILN_375 
912 |a GBV_ILN_602 
912 |a GBV_ILN_636 
912 |a GBV_ILN_647 
912 |a GBV_ILN_702 
912 |a GBV_ILN_2001 
912 |a GBV_ILN_2003 
912 |a GBV_ILN_2005 
912 |a GBV_ILN_2006 
912 |a GBV_ILN_2007 
912 |a GBV_ILN_2008 
912 |a GBV_ILN_2009 
912 |a GBV_ILN_2010 
912 |a GBV_ILN_2011 
912 |a GBV_ILN_2014 
912 |a GBV_ILN_2015 
912 |a GBV_ILN_2018 
912 |a GBV_ILN_2020 
912 |a GBV_ILN_2021 
912 |a GBV_ILN_2025 
912 |a GBV_ILN_2026 
912 |a GBV_ILN_2027 
912 |a GBV_ILN_2031 
912 |a GBV_ILN_2034 
912 |a GBV_ILN_2036 
912 |a GBV_ILN_2037 
912 |a GBV_ILN_2038 
912 |a GBV_ILN_2039 
912 |a GBV_ILN_2043 
912 |a GBV_ILN_2044 
912 |a GBV_ILN_2048 
912 |a GBV_ILN_2049 
912 |a GBV_ILN_2050 
912 |a GBV_ILN_2055 
912 |a GBV_ILN_2056 
912 |a GBV_ILN_2057 
912 |a GBV_ILN_2059 
912 |a GBV_ILN_2061 
912 |a GBV_ILN_2064 
912 |a GBV_ILN_2065 
912 |a GBV_ILN_2068 
912 |a GBV_ILN_2070 
912 |a GBV_ILN_2086 
912 |a GBV_ILN_2093 
912 |a GBV_ILN_2098 
912 |a GBV_ILN_2106 
912 |a GBV_ILN_2107 
912 |a GBV_ILN_2108 
912 |a GBV_ILN_2110 
912 |a GBV_ILN_2111 
912 |a GBV_ILN_2112 
912 |a GBV_ILN_2113 
912 |a GBV_ILN_2116 
912 |a GBV_ILN_2118 
912 |a GBV_ILN_2119 
912 |a GBV_ILN_2122 
912 |a GBV_ILN_2125 
912 |a GBV_ILN_2129 
912 |a GBV_ILN_2143 
912 |a GBV_ILN_2144 
912 |a GBV_ILN_2145 
912 |a GBV_ILN_2147 
912 |a GBV_ILN_2148 
912 |a GBV_ILN_2150 
912 |a GBV_ILN_2152 
912 |a GBV_ILN_2153 
912 |a GBV_ILN_2158 
912 |a GBV_ILN_2190 
912 |a GBV_ILN_2193 
912 |a GBV_ILN_2232 
912 |a GBV_ILN_2336 
912 |a GBV_ILN_2446 
912 |a GBV_ILN_2470 
912 |a GBV_ILN_2472 
912 |a GBV_ILN_2507 
912 |a GBV_ILN_2522 
912 |a GBV_ILN_2548 
912 |a GBV_ILN_2705 
912 |a GBV_ILN_2889 
912 |a GBV_ILN_2890 
912 |a GBV_ILN_2938 
912 |a GBV_ILN_2949 
912 |a GBV_ILN_2950 
912 |a GBV_ILN_4012 
912 |a GBV_ILN_4035 
912 |a GBV_ILN_4037 
912 |a GBV_ILN_4046 
912 |a GBV_ILN_4112 
912 |a GBV_ILN_4125 
912 |a GBV_ILN_4126 
912 |a GBV_ILN_4238 
912 |a GBV_ILN_4242 
912 |a GBV_ILN_4246 
912 |a GBV_ILN_4249 
912 |a GBV_ILN_4251 
912 |a GBV_ILN_4277 
912 |a GBV_ILN_4305 
912 |a GBV_ILN_4306 
912 |a GBV_ILN_4307 
912 |a GBV_ILN_4313 
912 |a GBV_ILN_4322 
912 |a GBV_ILN_4323 
912 |a GBV_ILN_4324 
912 |a GBV_ILN_4325 
912 |a GBV_ILN_4326 
912 |a GBV_ILN_4328 
912 |a GBV_ILN_4333 
912 |a GBV_ILN_4335 
912 |a GBV_ILN_4338 
912 |a GBV_ILN_4346 
912 |a GBV_ILN_4367 
912 |a GBV_ILN_4392 
912 |a GBV_ILN_4393 
912 |a GBV_ILN_4700 
912 |a GBV_ILN_4753 
951 |a AR 
952 |d 26  |j 2005  |e 1  |h 125-139